Vraag:
Door een digitalisatieslag, geïnitieerd bij de overheid en de desbetreffende sector, moeten bestaande boordcomputers van mesttransportsystemen van een update worden voorzien. Het systeem moet daarbij worden opgebouwd op bestaande en nieuwe mesttrailers en moet met de cloud in verbinding staan. In de cloud moet vervolgens een koppeling worden gemaakt met andere systemen zoals die van RVO en de laboratoria.
De boordcomputer moet moderne elektronica worden met een nieuwe user interface en een 4G koppeling naar de cloud. De data moet naar een eigen platform worden gestuurd. Dit platform moet voorzien worden van een intuïtieve user interface. Vanuit het platform moeten koppelvlakken worden geschreven met pakketten van derden zoals de RVO, laboratoria en mestadministratiesoftware.
Uitdaging:
Een grootschalig project waarbij alle facetten aan bod komen; van elektronica en software, tot aan de koppeling met backend systemen van derden zoals RVO. Daarbij komt dat vooraf de vereisten niet duidelijk zijn vanuit de overheid. Er moet echter voorkomen worden dat werk wordt gedaan dat later niet meer gebruikt kan worden. Daarnaast is door Corona de componentenmarkt zeer dynamisch, hier moet in het elektronica ontwerp en de keuze voor de randmaterialen doortastend mee om worden gegaan.
Oplossing:
We hebben hier in kaart gebracht wat we al zeker wisten en al naar gelang de tijd vorderde zijn hier eisen bij gekomen. Met korte sprints van twee weken en een wekelijkse terugkoppeling naar de opdrachtgever zorgen we voor een efficiënt werkproces. Met rapid prototyping technieken heeft de klant in veel stadia kunnen zien welke richting het eindproduct opgaat. De opdrachtgever zelf is hierbij de tussenpersoon geweest tussen de sector, de overheid en DynaTron.
Gebruikte technieken, tooling en componenten:
- Altium PCBA- ontwerpsoftware
- PIC-microcontrollers
- Linux PC-modules
- GUI Ontwerp
- Software architectuurontwerp
- Firmware en applicatiesoftwareontwikkeling in C
- JSON Interface
- Java
- Javascript
- Node.JS
- QT